Особливості функціонального стану вегетативної нервової системи та адаптаційні можливості серцево-судинної системи дітей молодшего шкільного віку з порушеннями постави

Автор(и)

  • Сергій Миколайович Афанасьєв – доктор наук з фізичного виховання і спорту, професор, перший проректор з науково-педагогічної роботи Придніпровської державної академії фізичної культури і спорту; м. Дніпро, наб. Перемоги, 10.,
  • Тетяна Володимірівна Майкова – доктор медичних наук, професор, професор кафедри фізичної терапії, ерготерапії Придніпровської державної академії фізичної культури і спорту; м. Дніпро, наб. Перемоги, 10.,

DOI:

https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2019.191637

Анотація

метою оптимізації розробки програми фізичної терапї для учнів молодшего шкільного віку з порушеннями постави вивчений функціональний стан вегетативної нервної системи та визначено адаптаційний потенціал серцево-судинної системи. В результаті дослідження вивявлені гендерні особливості вегетативної реактивності дітей молодшого шкільного віку з порушеннями постави. Встановлено, що в стані спокою у 73,3% хлопчиків і 52,2% дівчаток переважав вегетативний дисбаланс з домінуванням симпатикотонії як у хлопчиків, при вегетативному індексі Кердо (30,±1,46) ум.од., так і у дівчаток (33,2±2,2) ум.од. При визначенні реакції на кліноортопробу встановлено, що 54,9% учнів мали відхилення від нормальних показників
вегетативної реактивності, з формуванням патологічних варіантів: гіперсимпатикотонічного та асимпатокотнічного. При дослідженні вегетативної реативності в залежності від вихідного вегетативного тонусу виявилося, що нормальна реакція була більш характерною для дітей з ейтонією, при симпатокотонії ейтонічний тип реагування на
ортопробу спостерігався в 6,4 рази рідше. Для дітей з симпатикотонічним вихідним вегетативним тонусом, напроти більш характерним був гіперсимпатокотонічний тип ВР, який спостерігався в 3,7 рази частіше, ніж при вихідній ейтонії. Кореляційний зв’язок патологічних типів реагування ВНС з адаптаційним потенціалом серцево-судинної системи свідчить про напругу адаптивних механізмів при зниженні резервних можливостей вегетативної регуляції, що необхідно враховувати під час розробки програм фізичної терапії для дітей молодшого шкільного віку з порушеннями постави.
Ключові слова: школярі молодшого шкільного віку, порушення постави, вегетативна реактивність, адаптаційний потенціал.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Фізична реабілітація, фізична терапія, ерготерапія