Медико-соціальні та соціально-психологічні особливості розвитку особистості підлітка в сучасній родині

Автор(и)

  • Г М Даниленко директор Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», м. Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-7086-2720
  • О О Щербакова старший науковий співробітник Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», м. Харків, Україна., Україна https://orcid.org/0000-0002-9169-5471
  • О Г. Авдієвска лікар-дієтолог Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України» (ДУ «ІОЗДП НАМН»), м. Харків, Україна., Україна https://orcid.org/0000-0001-5764-5254

DOI:

https://doi.org/10.24144/2077-6594.4.0.2020.220382

Анотація

Мета дослідження: гігієнічна оцінка впливу повної та неповної родини та вивчення ставлення учнів до причин власної поведінки, як індикатора свідомого відношення до власного здоров’я.

Матеріали та методи. Для вивчення соціально-психологічних особливостей розвитку особистості підлітків було охоплено 191 учня (133 з повних сімей та 58 з неповних), використано 14-факторний опитувальник Кеттелла (підлітковий варіант). Для дослідження особистості підлітків було використано методику Рене Жиля. Також у дослідженні було проведене анонімне анкетування 1025 дітей (492 хлопців та 506 дівчат) 15-17 років, учнів дев’ятих класів ЗНЗ України, використан опитувальник «Методика оцінки впливу близького соціального оточення на суб’єктивне сприйняття власного здоров’я підлітками». Соціально-гігієнічний опитувальник містив як альтернативні, так і рейтингове питання. Статистичний аналіз був проведений з використанням Еxсеl, SPSS-17.

Результати. Розглянуто основні лінії розвитку особистості в підлітковому віці: сепарація і індивідуація (поступове відділення, пошук себе); розвиток самовизначення; визначення референтної групи; розвиток статевої ідентифікації; розвиток особистої системи цінностей; формування життєвих цілей. Розглянуто фактори, що негативно та позитивно впливають на формування особистості підлітків з повної та неповної сім’ї. Проведений аналіз показує, що на формування особистісних особливостей підлітків впливає ряд чинників: психологічний мікроклімат в сім’ї, стиль сімейного виховання, який визначається батьківськими ціннісними орієнтаціями, установками, емоційним ставленням до дитини, особистісними властивостями батьків і дітей та ін.

Висновки. Встановлено, що для більшості підлітків з неповних сімей характерні емоційна нестійкість, імпульсивність, мінливий настрій, дратівливість, стомлюваність та схильність до неврастенії. Отримані результати вказують, що у більшості підлітків, як з повних так і з неповних сімей, переважає дещо завищена та адекватна самооцінка. Найбільшою групою ризику щодо формування шкідливих звичок серед учнів, слід віднести хлопців зі зниженою самооцінкою, та дівчат дуже самовпевнених.

Біографії авторів

Г М Даниленко, директор Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», м. Харків, Україна

Даниленко Георгій Миколайович – д.м.н, проф., директор Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», м. Харків, Україна.

О О Щербакова, старший науковий співробітник Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», м. Харків, Україна.

Щербакова Олена Олександрівна – к. психол. н., старший науковий співробітник Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», м. Харків, Україна.

О Г. Авдієвска, лікар-дієтолог Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України» (ДУ «ІОЗДП НАМН»), м. Харків, Україна.

Авдієвська Олена Георгіївна – лікар-дієтолог Державної устанoви «Інститут oхoрoни здoрoв’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України» (ДУ «ІОЗДП НАМН»), м. Харків, Україна.

Посилання

Осадко O. Соціально-психологічні практики розвитку життєвої компетентності особистості. Проблеми політичної психології. 2018;21:128-138.

Анопрієнко О. Сім’я як чинник виникнення психоемоційних порушень підлітків. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. 2012;37(61):171-174.

Клімкіна Н. Проблеми формування культури родинного виховання підлітків в умовах неповної сім’ї. Вісник Прикарпатського університету. Педагогіка. 2008;ХХІІ:170-176.

Parkhomenko L. Medical and social problems in adolescence and ways of their solution. SOVREMENNAYA PEDIATRIYA. 2017;(4(84):16-21.

Danylenko H, Podrigalo L, Avdiievska O. Hygienic and medico-social features of health preservation in the schoolchildren at the institutions of secondary education in modern family. Environment & Health. 2019;93(4):24-30.

Крупник З. Теоретично-концептуальне обґрунтування проблеми формування відповідального ставлення молоді до здоров’я. Молодь і ринок. 2018;0(11(166).

Allen B. Child psychology. Chandni Chowk, Delhi: Global Media; 2007.

Шайгородський Ю. Криза підліткового віку як процес переоцінки цінностей. Соц. психологія. 2009; 6:148-153.

Фельдштейн Д. Проблемы возрастной и педагогической психологии: избранные психол. труды. Междунар. пед. академия; 1995:367.

Морозов С. Психодіагностика: тести. Методика та практики застосування: Навч.-метод. посіб. Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. Ін-т післядиплом. Освіти; 2004:221.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Організація і управління охороною здоров'я